جنبش آزادی زن یک رکن مهم آزادیخواهی!سخنرانی در روز زن، اسلو

لیلا ارغوانی

هشت مارس را خدمت دوستان عزیز و تمام زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب تبریک میگویم.

ریشه ستمکشی زن نظام سرمایه داری است. نظام سرمایه داری از ابزارهای مختلف برای توجیه این ظلم استفاده می کند. اما من می خواهم درباره جنبش آزادی زن در ایران صحبت کنم. نطفه جنبش آزادی زن در دوران انقلاب پنجاه و هفت بسته شد. زنان در هشت مارس پنجاه و هفت با به خیابان آمدن علیه حکم حجاب اجباری مبارزه برای رهایی زن را آغاز کردند. یکی از ارکان اساسی مبارزه علیه جمهوری اسلامی و نظام ارتجاعی اسلامی جنبش آزادی زن است. درست است ستمکشی زن در ایران  بوسیله قانون، دولت و مذهب اعمال و کنترل می شود، ولی در مقابل قدرت دیگری به نام جنبش آزادی زن وجود دارد که در قطب مخالف برای عقب نشاندن این فشارها، فشارهای جمهوری اسلامی و نظام ارتجاعی مذهبی تلاش می کند. زنان به صورت روزانه در محل کار، دانشگاه، مدرسه و خیابان به قوانین رژیم اسلامی اعتراض می کنند. مقاومت در مقابل حجاب اسلامی، نه گفتن به قوانین رژیم اسلامی، ایستادن در برابر گشت ثارالله و کمیته و گشت ارشاد از نمونه های واقعی این مقاومت و اعتراض است.

جنبش آزادی زن یکی از ارکان جنبش انقلابی و رادیکال آزادیخواه در جامعه است

جنبش آزادی زن مثل سایر جنبش های اجتماعی گرایشات مختلفی دارد. هر حزب و جریان سیاسی سعی بر این دارد که مهر خود را بر جنبش آزادی زن بکوبد. منتهی جنبش چپ باید سعی کند در این زمینه فعال تر باشد تا بتواند جریانات ملی – اسلامی از قبیل “آزادی های یواشکی” را حاشیه ای کند. کمونیسم کارگری در جنبش زنان همواره نقش پیشرو و رادیکال را ایفاء کرده است. بیش از بیست سال است که قاطعانه برای آزادی و برابری زن و افشاء جریانات ملی – اسلامی و مماشات جو مبارزه کرده است. سازمان آزادی زن درون این جنبش بوجود آمده و پرچم رادیکالیسم و آزادیخواهی و برابری طلبی واقعی را به اهتزاز درآورده است.

امروز در کل خاورمیانه جنبش رهایی زن فعالیت می کند و ما در تونس، مصر و در سوریه شاهد فعالیت این جنبش هستیم و یکی از قطبهای فعال و موثر در سوریه و در کوبانی در مقابل داعش، جنبش آزادی زن و زنان کوبانی است. در جایی که جنبش زنان قوی است بالطبع مذهب کمرنگ می شود و حرفی برای گفتن ندارد. تصور کنید اگر آخوندی در کوبانی در مورد آزادی زنان حرف بزند و یا علیه حقوق زنان بحثی را مطرح کند حتما پاسخ دندان شکنی از زنان مبارز و آزادیخواه کوبانی تحویل می گیرد. در جایی که جنبش رهایی زنان فعال و قوی است مذهب نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد. جنبش آزادی زن در ایران بسیار قوی است و می تواند با جنبش آزادی زن در خاورمیانه پیوندی محکم برقرار کند. به این ترتیب این جنبش ها می توانند به هم گره خورده و در آینده تحولات عمیقی را ایجاد کنند. منتهی این وظیفه ما است به عنوان چپ سعی کنیم در مقابل ملی اسلامیون و اصلاح طلبان حکومتی که می خواهند جنبش زنان را به این قالب ببرند، بایستیم. ما به عنوان انسانهای چپ باید سعی کنیم جلو اینها را بگیریم و مهر خود را به جنبش زنان بزنیم.

هشت مارس را دوباره به همه انسانهای آزادی خواه و برابری طلب تبریک می گویم.

– این متن بر مبنای سخنرانی لیلا ارغوانی در مراسم ۸ مارس در اسلو، نروژ، تهیه شده است.