درسی که از مردم آزادیخواه مهاباد باید گرفت

 

نوشین قادری
Noshin

هلاله محمد زاده محکوم به اعدام آزاد شد و مردم امروز زندگی اش را تامین کردند .

گفتگوی نوشین قادری با یک منبع مطلع در خصوص آزادی هلاله ، زندانی محکوم به اعدام در شهر مهاباد.

هلاله  با زنی در زندان آشنا میشود . خانم وکیلی که به دلایلی به زندان افتاده بود. این وکیل پس از آزادی ، حیات را به هلاله محکوم به اعدام باز می گرداند و جلوه ایی از اتحاد و همبستگی مردم را در دفاع از حق حیات و کرامت انسانی، در مقابل جنایت و انسان کشی به نمایش می گذارد.                                                                                               

هلاله به جرم قتل فردی که قصد تجاوز به او را داشته است به زندان می افتد و در آستانه اعدام بوده است . نهایتا پس از چند سال خانواده مقتول راضی میشوند که در ازاء پرداخت ۹۰ میلیون تومان دیه ، هلاله را ببخشند. وکیل هلاله فقط چند روز وقت دارد تا ۹۰ میلیون تومان به حساب خانواده مقتول واریز کند در غیر اینصورت هلاله اعدام میشود .                               

با تلاشهای انجام شده توسط وکیل و برخی اشخاص خیر، حکم اعدام هلاله چند روزی به تعویق می افتد ، فرصت مناسبی است برای وکیل او(مریم ق) که به جامعه مراجعه کند. آنگونه که این منبع برای من بازگو کرد لحظات به تندی میگذشت . هیات امنایی تشکیل میشود تا همراه با وکیل هلاله ماجرا را به اطلاع جامعه برسانند و مبلغ دیه را جمع آوری کنند. کمپین نجات جان هلاله و جمع آوری مبلغ مورد نیاز با مراجعه به جامعه، آغاز میشود.                                     

هلاله از خانواده فقیر نشین بود که امکان پرداخت چنین مبلغی را نداشتند. بنا به گفته همین شخص هر جایی که مراسم و یا مناسبتی به هر دلیلی از جمله عروسی ، عزاداری ، مراسم های مذهبی و غیره در سطح شهر مهاباد برگزار میشد هیات امنا و در راس آنها وکیل هلاله آنجا حاضر بود و با بازگویی کل ماجرا از مردم طلب همکاری می کرد . “در عروسی ها وکیل هلاله میکروفون خواننده را از آنها می گرفت و در خصوص هلاله ، داستان زندگی و سرنوشتش صحبت و درخواست کمک مالی می کرد”. اغلب مردم شهر به گرمی از این اقدامات حمایت کردند و به کمپین اعدام نشده هلاله محمد زاده و جمع آوری ۹۰ میلیون تومان کمک مالی برای آزادی و رهایی او می پیوستند  (کمپین کمکهای مالی به هلاله محمد زاده ).                                        

مساله هلاله به سطح اینترنت و فیس بوک کشیده میشود ، این مساله موجب جمع آوری کمکهای بیشتر از طریق شماره حساب اعلام شده از شهرهای مختلف میشود. بنا به گفته این منبع ، میزان کمکها و پیوستن مردم به این کمپین به گونه ای بود که برای ما قابل باور نبود تا جایی که در ظرف مدت کوتاهی مبلغ مورد نیاز جمع آوری شد. مردم شهر مهاباد در این کمپینی که بسیاری از ماها شاید حتی در جریان آن نبودیم درسها و تجارب مهمی به همگان دادند. جنبش گسترده فی الحال موجود عمیقا انسانی علیه اعدام را به رخ حاکمیت اسلامی کشیدند .                                                                                                  

بنا بر خبر درصد بالایی از کمکهای مالی جمع آوری شده را مردم فقیر و کم درآمد جامعه جمع کردند . از زن سرپرست خانواده ایی که میگوید من پنجاه هزار تومان پول دارم ، همه این پول را برای آزادی هلاله می دهم فردا هم خدا بزرگ است ،!!!  گرفته تا کمکهای مالی یک هزار و ده هزار تومانی کارگران روز مزد .!

واما این کمپین آزادی هلاله و جمع آوری کمک مالی برای آزادی او حاوی نکات زجر آوری از شرایط جامعه ایران نیز بود! بنابر گفته همین منبع،  “بسیاری مردم بودند که هلاله را لایق مرگ میدانستند، حتی با وجود صحبتهای بسیاری که با آنها در خصوص شرایط فرهنگی مردسالارانه و ضد زن حاکم بر جامعه ایران میکردیم ، باز هم هلاله را بیشتر از حاکمیت اسلامی ایران محکوم به مرگ میدانستند” و به قول همین منبع “مقصر زن ستیزی در جامعه را خود زنان میدانستند، زنانی که هرزه هستند!!!!! “. یقینا در کنار هزاران انسانی که برای آزادی هلاله و نجات جان یک انسان که او را نمیشناختند و فقط می دانستند که به جرم قتل محکوم به اعدام شده است تلاش می کردند و ماهیت واقعی انسان گرایی جامعه ایران را نمایندگی می کرند ، این مساله نقطه تلخ و تاریک این کمپین بوده است که جای تعمق فراوان دارد.                                                                                

همین منبع به درستی در این خصوص میگوید که “متاسفانه برخی از مردم محکومیت بی دلیل خود را قبول کرده اند و به آن گردن می نهند ، تا جایی که فراتر از قانون ارتجاعی جمهوری اسلامی هلاله را محکوم به مرگ میدانستند و آزادی او را جنایت!!!”،  همین منبع می افزاید که  “این همان چیزی است که حاکمیت اسلامی جرم و جنایت میخواهد ، هیچ گاه به مددکاران و مشاورین اجتماعی اجازه بررسی این مساله و حل آن در جامعه را نداده و نخواهد داد و همین مساله باعث گشته تا این بخش از مردم قدرت تشخیص واقعیت ناملایمات اجتماعی و مشخصا چند و چون و تحلیل چرای یه خلق قاتل در جامعه را درک و بفهمند”. تقصیری هم ندارند حاکمیتی که مجازات قاتل را بر عهده خانواده مقتول میگذارد جامعه را به سمت فرهنگ جرم و جنایت و چشم در مقابل چشم سوق میدهد و از قربانی قاتل میسازد.                                                                         

بنابر گفته همین منبع بخشهایی از کمک مالی جمع شده توسط مردم پس از آزادی هلاله به او داده شد تا به زندگی اش باز گردد.  هلاله محمدزاده دو پسر و یک دختر دارد که امروز به یمن تلاش گسترده مردم شهر مهاباد و شهرهای اطراف و در راس آنها وکیل او همراه مادرشان هستند ، مادری که خود از سنین کودکی مادرش را از دست داده و در سخت ترین شرایط زندگی از نظر اقتصادی و اجتماعی زندگی کرده و درست به همین دلایل نابسامان اجتماعی مرتکب قتل شده و سیزده سال از زندگیش را در زندان سپری کرده است. دختر هلاله نامزدی کرده است و امروز خوشبختانه مادر او در جشن عروسیش حاضر خواهد بود. این منبع می افزاید که نجات جان هلاله در تمامی مراحل بررسی پرونده تا جمع آوری کمک مالی و آزادی او بدون مراجعه به مردم و جامعه امکان پذیر نمی بود ، و اما نکته درد آور تر از همه در کمپین نجات جان هلاله ، عدم حمایت کسانی است که در خارج از کشور هستند و بنا بر گفته همین منبع با “وجود علنی شدن درخواست کمک مالی برای نجات جان هلاله حتی یک دلار! کمک مالی از خارج از کشور ارسال نشد و این در حالی است که اگر ایرانیان مقیم خارج که در جریان کمپین جمع آوری کمک مالی برای هلاله بوده اند فقط نفری ۱۰ دلار به این کمپین کمک میکردند در همان روزهای اولیه چند برابر مبلغ مورد نیاز      کمک مالی جمع میشد” .

کمپین نجات جان هلاله و امروز آزادی و حیات هلاله حاوی تجارب و درسهای مهمی برای همه ماست. برای درک بیشتر ،عمیق تر از جامعه ایران ، برای دخالت، کمک و همکاری بیشتر با فعالین جنبش علیه اعدام و نهایتا تلاش گسترده تر برای رهایی جامعه ایران از چنگال حاکمیت سیاه اسلامیست.

 

 

نوشین قادری ۱۶/۰۴/۲۰۱۴